Belysning i förskolan

Belysning i förskolan

Hälsosam utveckling och säkerhet genom lämpliga ljusförhållanden

Målet med varje förskola är att ge barnen en omtänksam och vårdande miljö där de kan utveckla sina sociala, emotionella, kreativa och kognitiva färdigheter. Här spelar dagsljuset en viktig roll, eftersom solljuset stimulerar ämnesomsättningen och därmed bidrar till hälsa och välbefinnande samt fysisk och mental prestationsförmåga. Även om det därför är viktigt med en hög andel dagsljus i köken, finns det inte alltid tillgängligt överallt. Det är här som artificiell belysning kommer in i bilden. Rätt belysning för förskolor kompletterar dagsljuset på ett förnuftigt sätt och skapar en atmosfär där barnen känner sig trygga och som ökar glädjen att lära sig och leka.

  • Främja en sund utveckling i en livlig miljö
  • Effektiv kombination av dagsljus och artificiell belysning
  • Belysningslösningar som skräddarsys specifikt för enskilda områden

Lamp24.seDitt belysningsprojekt med

Belysningen i förskolan beror på rummens användning och de tillhörande visuella uppgifterna. Målet är att säkerställa en ljus, behaglig och bländfri belysning som stöder aktiv lek, skapar avkopplingsområden och ökar säkerheten. En välplanerad kombination av dagsljus och artificiell belysning kan skapa optimala förhållanden som har en positiv inverkan på barns välbefinnande.

Lamp24.se Förlita dig på ljusdesignsexperterna på med ett brett spektrum av branscherfarenhet.

Ljusdesign

Lampor och armaturer för belysning av förskolor

För belysning i förskolor rekommenderas ett flexibelt belysningskoncept som ger skräddarsydda individuella lösningar för varje rum och varje aktivitet. Av denna anledning är ett belysningskoncept som är skräddarsytt för daghemmet att föredra framför en universell belysningslösning. Lämplig belysning i förskolan förbättrar atmosfären och kombinerar olika ljuskällor för att främja koncentrationen i de aktiva zonerna i förskolan med hälsosamma dagsljuslampor, stärka biorytmen och göra lärande och lek roligare. Dessutom används armaturer med varmtonat ljus för att skapa mysiga viloplatser och avkopplingshörnor.

Föreskrifter för bra belysning på förskolor

Belysning i förskolor och daghem omfattas av föreskrifter om förebyggande av olyckor, tekniska regler för arbetsplatser och olika standarder som DIN EN 12464-1 eller DIN 5035. Genom att uppfylla kraven säkerställs en gynnsam miljö för barnen. Dessa krav omfattar till exempel en minsta belysningsstyrka på cirka 300 lux. Det är också viktigt att minska bländningen, vilket är anledningen till att armaturer med UGR <19 eller <22 används. Ett högt färgåtergivningsindex RA >80 är också viktigt, eftersom barn bör uppfatta färger som är så verklighetstrogna som möjligt. Som en del av ljusdesignen är det också meningsfullt att införliva forskning om Human Centric Lighting (HCL). Det handlar om en automatiserad och intelligent anpassning av ljuset till dygnets harmoniska förlopp och barnens biologiska behov. Ljus med högre blå komponenter har en aktiverande effekt och främjar koncentration och vakenhet. En högre andel rödfärgat ljus främjar däremot avslappning och en sund rytm mellan vaka och sömn.

Lampor och armaturer för belysning av förskolor

Belysning för grupprum och lekrum
Belysning för grupprum och lekrum

Belysningen i grupprum och lekrum ger förskolebarnen möjlighet att upptäcka och utforska sin omgivning. Ett balanserat belysningskoncept ger belysningslösningar som uppnår en ljusstyrka på minst 300 lux. I kombination med en färgåtergivning på minst Ra 80 säkerställer detta att färger och detaljer kan identifieras exakt för att träna den visuella uppfattningen. Som regel används varmvitt ljus (färgtemperatur <3.300 Kelvin), vilket också uppfattas som mysigt och behagligt av barn. För att minimera störande bländning eller reflexer och skapa en trevlig inlärnings- och lekmiljö är det lämpligt att använda matta ytor och säkerställa indirekt belysning och en jämn fördelning av ljuset. I särskilt aktiva områden bör det också noteras att armaturerna måste vara slagtåliga och bollsäkra. Detta förhindrar att farliga armaturdelar faller av. Detta minskar risken för skador avsevärt.

Belysning för myshörnan

Belysningen i den mysiga hörnan ska skapa en avkopplande atmosfär. I motsats till lekplatsen, där det krävs en stark och aktivitetsfrämjande belysning, är det lämpligt att välja en stämningsfull belysning med en högre andel rött här. Detta ljus har en lugnande effekt på barn, särskilt före tupplurar eller under lugna aktiviteter som högläsning. Ett rekommenderat alternativ är automatisk anpassning av belysningen till den dagliga rutinen eller manuell anpassning till respektive sinnesstämning. Dimbara tak- eller vägglampor gör det möjligt att reglera ljusintensiteten efter behov. På morgonen eller under aktiva lekfaser kan ljuset ställas in lite starkare, medan det till exempel dimmas före middagsvilan. Genom att justera belysningen kan barnen njuta ännu mer av sin myshörna och känna sig helt trygga i den.

Belysning för myshörnan
Belysning av sanitära utrymmen
Belysning av sanitära utrymmen

Belysningen i de sanitära utrymmena på ett dagis används mer sällan än t.ex. lekplatsen eller myshörnan. Automatisk belysningsstyrning är därför ett bra val för effektiv belysning i sanitära utrymmen. Detta säkerställer att belysningen endast tänds när den verkligen behövs. Detta minskar effektivt elkostnaderna, vilket inte bara är ekonomiskt förnuftigt utan också mer miljövänligt eftersom energiförbrukningen minskar avsevärt. När det gäller själva ljuskvaliteten rekommenderas även här en varmvit färgtemperatur, eftersom den skapar en mysig atmosfär och förmedlar en känsla av trygghet.

Produktrekommendationer

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR: Vanliga frågor om belysning i förskolan

Vilken färgtemperatur på dagis?

Hur viktigt är ljus för barn?

Bra ljus kräver professionell rådgivning

Ljusdesign
Kontaktformulär

De uppgifter som lämnas via vårt kontaktformulär omfattas av Integritetspolicyn.